سیلیس

شنبه 18 آبان 1398
19:00
مهدی

سیلیس چیست ؟

به صورت کلی موارد استفاده از سیلیس SiO۲ عبارت است از: شیشه سازی، چینی سازی، تولید فروسیلیس، سرامیک سازی، تولید آجر ماسه آهکی، ریخته گری، تولید سیلیکات سدیم، تولید دیگر مواد سیلیسی، به عنوان نیمه هادی در صنعت الکترونیک و تولید پشم شیشه.

میزان قابل توجهی ازماسه سنگ خرد شده به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می شود.

سیلیس مصرفی در هر یک از این صنایع باید کیفیت خاصی داشته باشد. ترکیب شیمیایی، ساختمان کانی شناسی و خواص فیزیکی سیلیس، مشخص کننده کیفیت و موارد کاربرد آن در هر یک از صنایع مذکور می باشند. ترکیب شیمیایی سیلیس در واقع عبارت است از درصد SiO۲ موجود در سنگ و نیز درصد هریک از اکسید های دیگر که معمولاً به همراه SiO۲ در کانسارهای مختلف موجود می باشند و در صورتی که درصد هر یک از آنها از حد معینی تجاوز نماید، استفاده از آن را در صنایع مختلف محدود و یا غیر ممکن می سازد.

علاوه بر درصد SiO۲، ساختمان کانی شناسی سنگ نیز در مشخص کردن کیفیت و موارد استفاده آن نقش با اهمیتی دارد چون امکان دارد SiO۲ به صورت انواع سیلیکات ها وجود داشته باشد، در نتیجه این عمل در معین کردن روش کانه آرائی و چگونگی حذف ناخالصی ها تأثیر خواهد داشت.

خاصیت فیزیکی سیلیس نیز در همین شیوه مناسب برای خردایش، دانه بندی پودر سیلیس ساخته شده و تعیین موارد استفاده پودر تولید شده تأثیر خواهند داشت.

لعاب:

سیلیکا ماده به وجود آورنده ی شیشه می باشد، برای تولید انواع شیشه مخصوص سیلیس با موادی از قبیل فلدسپار، نفلین سینیت، سودا و... ترکیب می شود.

سرامیک:

کوارتز در تولید انواع مختلف سرامیک و سرویس بهداشتی مورد مصرف قرار می گیرد.

ریخته گری و نسوز:

مقاومت کوارتز وسیلیس تا دمایC ۱۴۷۰ باعث شده از آن برای تهیه قالب های ریخته گری فلزاتی مثل فولاد، آهن سیاه، آلومینیم وآلیاژهای مس و همچنین به عنوان نسوز در کوره های آهن و فولاد، سرامیک، شیشه و سیمان استفاده می شود. کارگیری های متفرقه دیگری مثل ساینده، پودر جلا، فیلتراسیون، شن و ماسه ساختمانی است. انواع گرد شده و با کیفیت جهت باز کردن شکافها و بالا بردن نفوذ پذیری در ساخت نفت وگاز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین با پودر کردن آن می توان از آن به عنوان پرکننده در رنگ، پلاستیک، لاستیک، بتونه و چسب کارگیری کرد.

سیلیکات سدیم :

سیلیکات سدیم به صورت گلوله های شفاف، بدون آب و پودر شیشه یا پودر آبدار خرید و فروش می گردد. این ماده در کنترل سایندگی لوله های آب و فرمول بندی لعاب و مینا استفاده می شود. انواع محلول مایع آن در صابون سازی، پاک کننده های صنعتی و عمومی، چسب، سیمان سازی، رنگ و پوشش، قالب ریخته گری، شناور سازی کانه، پایدارسازی پراکسید و کنترل خوردگی در لوله های آب و پیش ماده سیلیس مخلوط زئولیت مورد مصرف قرار می گیرند.

سیلیس ته نشین شده:

از واکنش سیلیکات سدیم با اسید سولفوریک یا اسید کلریدریک طی شرایط معینی سیلیس ته نشینی ساخته می شود که به علت خواصی از قبیل درخشندگی خیلی زیاد و تخلخل کم از آن به عنوان پر کننده ریز دانه و ضد لغزش در لاستیک (لاستیک خودرو و کفپوش) PVC، پلی الفین، فیلم LDPE و جداکننده های ریز منفذی باتری های سربی، پخش کننده، حمل کننده و بسیاری موارد دیگر کارگیری می شود.

سیلیس کلوئیدی

سوسپانسیونی از سیلیس ریز دانه در محیط آبی که برای اصطکاک درکاغذ و تخته، جوش دهنده نسوزهای فیبری، کاتالیزور و پیش ماده شیمیایی استفاده می شود.

سیلیس، نوع متالورژی

از واکنش کوارتز و کک در کوره قوس الکتریک و دمای بالای C’۲۰۰۰ تولید شده و ۹۹% ۹۸ Si دارد. از آن در تهیه آلیاژهای آلومینیم، فولاد، سوپرآلیاژ، سیلیکون و مواد شیمیایی مصرف می کنند.

انواع دیگر ازسیلیس و ترکیبات آن مثل سیلیس پخته، خرد سیلیکون، نیترات سیلیسیوم و... موجود هستند که هر یک کاربرد های مخصوص خود را دارند.

کوارتز بلوری

انواع شفاف و خوش نما جهت تهیه عدسی و مخروط، جواهرسازی و نمونه کانی استفاده می شوند، از خواص پیزوالکتریک آن در الکترونیک استفاده می نمایند.


[ بازدید : 18 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به سیلیس است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]